Svar: Surmælksprodukter baby

8. marts 2023

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Først - der er ikke sket noget ved, at du har givet din datter tærte, som indeholder cremefraiche. Ro på :)

Det anbefales, at børn under 12 måneder tilbydes modermælk eller modermælkserstatning. De må ikke få komælk som drikkemælk af kop, men de kan fra 9 måneders alderen tilbydes en lille smule surmælksprodukt. Der gives max. ½ dl. om dagen, og det skal være yoghurt, tykmælk eller A38 af sødmælkstypen. Det vil sige surmælksprodukter, der indeholder ca. 3.5% fedt og maks. 3.5% protein.

Børn under 2 år må ikke få surmælksprodukter med højt proteinindhold, som f.eks. skyr, fromage frais, ymer, ylette og hytteost/hytteret. Man bør også begrænse surmælksprodukter, der indeholder frugt, da de ofte har et højt indhold af sukker.

I 9-12 måneders alderen kan mængden af surmælksprodukt gradvist øges fra ½ dl. til 1 dl. om dagen.

Når børn ikke må få komælk, men kun modermælk eller modermælkserstatning det første år, så er det, fordi komælk har et proteinindhold, der er ca. 3 gange så højt som modermælk, og et lavt jernindhold. Det er dokumenteret, at for meget protein i spædbørnealderen har betydning for udviklingen af overvægt senere i livet.

Derfor anbefales det, at du i overgangskosten laver mad med modermælk eller modermælkserstatning til din datter. Når det så er sagt, så vil hun naturligt, i takt med at hun ...

Annonce

... begynder at spise mere familiemad, godt kunne få lidt mælk via denne mad. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet: "Fra barnet begynder at spise med af familiens mad, må det gerne få sovs, kødboller, lasagne o.l., selv om der er komælk i retten". Citat Mad til små - fra mælk til familiens mad, 2020.

Jeg er med på, at I lever vegetarisk og derfor ikke spiser kødboller eller lasagne, men det er mere for at nævne, at lidt surmælksprodukt i f.eks. en tærte er okay. Det er jo ikke større mængder, som jeres datter får - og den mad, som udelukkende er til hende, skal stadig være lavet med modermælkserstatning:)

Det er vigtigt lige at nævne, at risdrik, sojadrik og havredrik ikke må bruges som fuldgyldige alternativer til komælk. De har ikke noget med mælk at gøre.

- Sojadrik kan tidligst anvendes fra 2års alderen, forudsat at barnet spiser varieret og vokser normalt, men det kan fra 1 års alderen indgå i små mængder i madlavningen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

- Risdrik frarådes helt til børn under 3 år på grund af indholdet af arsen.

- Havredrik indeholder meget lidt protein og har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler, og bør tidligst bruges efter 3 års-alderen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vej:)

Fortsat god appetit! Det lyder skønt med forskellige grøntsagstærter, det kan jeg godt forstå, at lillepigen er glad for:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!